Modeskapare och samarbeten med klädkedjor

Plagg skapade av kända designers har varit oöverkomligt för den vanliga människan. För att få en klänning från Lagerfeld har du varit tvungen att vara känd och/eller kunnat spendera stora summor pengar på ett plagg som du förmodligen bara använder offentligt en gång.

2004 lanserade H&M sitt första designersamarbete med designern Karl Lagerfeld. H&M ville sammanföra kvalité med design till ett rimligt pris och nå den stora massan. De 30 olika delarna i kollektionen fick ett snutt pris på 760 kronor. Sedan dess har har succén fortsatt och klädkedjan har samarbetat med designers varje år, ibland så många som tre per år.

 

  • 2005 Stella McCartney
  • 2005 Elio Fiorucci
  • 2005 Solange Azagury-Partridge
  • 2006 Viktor & Rolf
  • 2007 Roberto Cavalli
  • 2008 Comme des Garçons
  • 2008 Rei Kawakubo
  • 2009 Matthew Williamson
  • 2009 Jimmy Choo
  • 2009 Sonia Rykiel
  • 2010 Lanvin
  • 2011 Versace
  • 2012 Marni
  • 2012 Anna Dello Russo
  • 2012 Maison Martin Magiela
  • 2013 Isabel Marant
  • 2014 Alexander Wang
  • 2015 Balmain
  • 2016 Kenzo

Priset på delarna i kollektionerna har varierat stort genom åren. Från blygsamma 470 kronor i snitt till det mer hutlösa 1570 kronor i snitt. Dock ska här tas i bekanting att designerplagg normalt sett kostar några tusen som billigast och det faktiskt fanns en möjlighet att komma över ett plagg i närmsta H&M butik.